Montessori acasă – explorare

Una din tendințele umane pe care copiii o manifestă încă de mici este tendința de explorare. Această tendință este strâns legată de alte două tendințe – cea privind curiozitatea și mișcarea. Mai multe detalii privind această tendință găsești în acest articol.

Explorarea este o nevoie esențială dezvoltării.

 

Activitățile de astăzi vin în întâmpinarea acestei nevoi din mai multe perspective – fie una științifică – experiment, fie una de mișcare sau chiar una privind educarea și rafinarea simțurilor.

 

  1. Prima activitate am denumit-o Plutește sau se scufundă

 

Acest joc științific adorat de copii, le permite să descopere ce obiecte din apropierea lor plutesc și ce obiecte se scufundă. Pentru copiii mai mari este un moment prielnic de a descoperi practic criterii privind flotabilitatea.

 

Pentru această activitate ai nevoie de:

– un recipient în care să torni apă – noi am folosit un lighean mai mare și suficient de adânc încât să împiedice apa să iasă cu ușurință 🙂

– un prosop mic

– diverse obiecte din casă (10 – 12 obiecte): un dop de plută, o linguriță, o nucă, un capac de sticlă, un cârlig, o piatră, o clemă, o scoică, o bilă de plastilină, o monedă de 50 bani, un șurub, o minge de ping-pong.

Toate obiectele găsite le-am așezat într-un coșuleț – dar la fel de bine le puteți pune pe o tavă sau într-un bol. Am umplut ligheanul pe jumătate cu apă, și am așezat coșulețul lângă lighean.

Adultul va alege primul un obiect pentru a ”explica” activitatea copilului prin mișcare efectivă. Spre exemplu, alegeți un șurub. Îi dați drumul în apă, ușor, cu grijă și cu mare atenție. Este important să observați ce se întâmplă – plutește, se scufundă încet sau se duce repede la fund.

În această etapă a jocului focusul este de a observa ce se întâmplă cu obiectul.

Cu timpul, copilul va deveni interesat și de fenomenul în sine și vă va întreba ”Mami, dar ce se întâmplă?”. Atunci este momentul oportun să îi oferiți limbajul specific: ”plutește”; ”se scufundă”.

După care scoateți șurubul, îl ștergeți de apă și îl așezați într-o parte a coșului. Apoi mai alegeți un alt obiect, de data aceasta care plutește – spre exemplu un dop de plută. Îi dați drumul în apă și timp de 10 – 20 secunde observați ce se întâmplă. Scoateți dopul din apă, ștergeți-l de prosop și puneți-l în partea opusă a coșului, formând astfel două categorii distincte: obiecte care plutesc și obiecte care se scufundă.

Invitați Copilul să încerce și celelalte obiecte pentru a vedea ce se întâmplă.

Puteți repeta de mai multe ori experimentul – cu alte obiecte adunate împreună. Cu siguranță Copilul va dori să testeze cât mai multe obiecte din jurul lui.

Atenție: acest joc se va desfășura întotdeauna sub supravegherea unui Adult.

În ceea ce privește flotabilitatea unui obiect, aceasta este legată de forma acestuia (suprafața care intră în contact cu apa) și nu de greutatea sa. Ca și experiment practic, îi poți arăta Copilului cum o bilă de plastilină se va duce la fund, dar o bărcuță făcută din aceeași plastilină va pluti.

 

  1. Cea de a doua activitate se numește Sămânța devine floare

 

Este un joc de mișcare și explorare, în același timp.

Pentru această activitate ai nevoie de:

– un spațiu prielnic pentru mișcare

– o ținută lejeră.

Această activitate Adultul o face alături și în ritmul stabilit de Copil. Acest desen îl poți folosi ca și ghidare, urmărind litera corespunzătoarea poziției.

 

Secretul este de a imita creșterea unei plante folosind propriul corp.

 

Începe-ți prin a vă așeza în genunchi, cu fesele pe călcâie și cu tălpile întinse. Vă lipiți fruntea de sol, având mâinile sub cap. Stați așa, în liniște pentru un minut (poziția a).

Apoi, împingând în brațe, vă îndreptați trunchiul și rămâneți așezați pe călcâie, cu spatele drept și palmele pe genunchi. Rămâneți în această poziție pentru un minut (poziția b).

Ridicați apoi fesele și rămâneți în genunchi; desfaceți brațele perpendicular cu corpul. Rămâneți un minut în această poziție de echilibru (poziția c).

Ridicați brațele în sus și un picior în față, spijinindu-vă în genunchi (poziția d). Vă ridicați repede în picioare, cu brațele în aer în formă de ”V”. Rămâneți în liniște pentru un moment (poziția e).

Puteți relua aceste mișcări de cel puțin două ori.

 

 

  1. A treia activitate am denumit-o Jocul Mirosurilor

 

Cu ajutorul acestui joc, Copilul explorează lumea mirosurilor: își dezvoltă simțul olfactiv, descoperă mirosuri noi și perfecționează arome familiare.

Pentru această activitate ai nevoie de:

– câteva recipiente identice – noi am folosit borcănele de dulceață pe care le-am pictat pentru a nu se vedea ce este în interior dar la fel de bine puteți folosi păhărele de iaurt;

– o mască de somn

– diverse arome – pudră de cacao, scorțișoară, frunze de mentă, fulgi de nucă de cocos, cafea măcinată, levănțică, păstaie de vanilie etc.

Important: folosiți preponderent arome ”întâlnite” de Copil prin casă. Cu timpul puteți introduce și arome noi: maxim 2 – 3 arome pe încercare.

 

Fără ca al vostru Copil să fie prin preajmă, introduce-ți câte o aromă în câte un borcănel și închideți-l bine la gură.

Apoi, rugați Copilul să vină. Îi arătați borcănelele și îi spune-ți că, pentru acest joc este important să închidă ochii. În plus, este nevoie să îi țină închiși până când îi spuneți că îi poate deschide. Pentru copiii mai mari, puteți folosi masca de somn.

Deschide-ți borcănelul pentru câteva secunde și apropiați-l de nasul Copilului suficient cât să poată adulmeca mirosul. Închide-ți borcănelul și rugați-l să deschidă ochii.

Încurajați-l să recunoască aroma. Dacă nu o ghicește sau nu știe despre ce este vorba, îl puteți ajuta cu afirmații de genul: ”Bem dimineața ceai făcut din această plantă…”, ”Presărăm deasupra când pregătim prăjitura ta preferată…” etc.

După ce ghicește conținutul, încurajați-l să descopere ce se află și în celelalte borcănele, reamintindu-i subtil că este nevoie să țină ochii închiși atunci când deschide borcănelul.

Ca o provocare ulterioară a acestei activități, puteți împărți numărul de borcănele în număr egal și să le colorați în două culori separate – spre exemplu 4 borcănele roșii și 4 borcănele albastre. Pune-ți mentă, spre exemplu, într-un borcănel albastru și într-unul roșu. Procedați la fel și cu celelalte arome. Este important să folosiși, pentru început, arome familiare Copilului, pe care le-a identificat deja la etapa precedentă.

Provocarea, de această dată, este de a găsi perechea. Mai exact de a găsi cele două borcănele care au mirosul de mentă, spre exemplu.

Este foarte important ca, în căutarea lui, Copilul să nu uite să închidă borcănelul deja mirosit. Acest lucru ajută la păstrarea mirosului în recipient.

Sugestie: Evitați să folosiți esențe deoarece acestea modifică puțin aroma. De asemenea schimbați, din când în când conținutul borcănelelor, deoarece mirosurile se estompează.

Ce părere ai despre activitățile oferite astăzi: Sunt utile? Sunt interesante? Sunt greu de realizat? Scrie un comentariu mai jos. Părerea ta este importantă pentru mine.

 

Până data viitoare, te încurajez să creezi mereu situații de învățare și să încerci cât de mult posibil să experimentezi rolul de Observator.

 

Cu profundă recunoștință,

Raluca

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *