Grădinița Avanti
  • Acasă
  • Despre
    • Mesajul fondatoarei
    • Viziune, Valori și Misiune
  • Educația Montessori
    • Cine este Maria Montessori
    • Avantajele educației Montessori
    • Concepte de bază în educația Montessori
    • Glosar de termeni
    • Link-uri utile
  • Grădinița
    • Poveste Avanti
    • Mediul pregătit
    • Alimentație
    • Program
    • Personal
    • Tarife
    • Politica de înscriere
  • Evenimente
  • Blog
    • Informatii
    • Tendintele umane
    • #DrumulConștientizării
    • Montessori@Home
  • Contact
  • Acasă
  • Despre
    • Mesajul fondatoarei
    • Viziune, Valori și Misiune
  • Educația Montessori
    • Cine este Maria Montessori
    • Avantajele educației Montessori
    • Concepte de bază în educația Montessori
    • Glosar de termeni
    • Link-uri utile
  • Grădinița
    • Poveste Avanti
    • Mediul pregătit
    • Alimentație
    • Program
    • Personal
    • Tarife
    • Politica de înscriere
  • Evenimente
  • Blog
    • Informatii
    • Tendintele umane
    • #DrumulConștientizării
    • Montessori@Home
  • Contact

Cooperare sau competiție? Rolul grupelor mixte și calea succesului către o învățare eficientă

septembrie 20, 2018  |  By Raluca Bârsan In Blog, Informatii
industria

Încep acest articol cu un exemplu. Iar cel mai bun exemplu practic pe care îl pot găsi este cel personal. Având doi copii, de vârste relativ apropiate, am putut observa și înțelege clar legăturile dintre cele două concepte și diferența de vârstă.

La început am fost noi doi, părinții. Noi am creat un sistem sau metodă de parenting cu care noi ne identificăm, o rutină proprie, un set de reguli. Acestea au fost fie preluate de dinainte (Părinți) – ce părea util, fie au fost create prin încercări, erori și diferite experiențe.

Primul copil le-a interiorizat cu ajutorul nostru, a părinților. Al doilea copil, în schimb, s-a trezit într-un ”mediu pregătit” deja – dacă îl pot numi așa. Se spune că al doilea copil învață mai repede. Și pot spune cu mâna pe inimă că afirmația este adevărată.

Având pe cineva cu o poziție similară în familie (părinții au alte roluri), cea mică învață enorm de la primul, direct și indirect. De multe ori cel mare o corectează, îi povestește sau îi arată ce să facă (lucruri ce țin de rutina zilnică, regulile casei sau chiar jocuri noi), alteori cea mică observă atentă ce face el și încearcă să îl imite.

Această metodă eu o văd ca cea mai bună și eficientă modalitate de a învăța: atât de la părinți dar cel mai mult de la primul copil, cel deja integrat în comunitate, cunoscându-i regulile și obiceiurile și acționând în conformitate cu acestea. De multe ori, cea mică îl ”ascultă” mai mult pe cel mare decât ne ascultă pe noi.

Bineînțeles că apar conflicte sau manifestarea propriei personalități, dar astfel copilul cel mare exersează răbdarea, toleranța, responsabilitatea și află cum e să fie lider. Își mai consolidează și propriile cunoștințe, tot explicându-i diverse surorii sale și, în plus, de multe ori descoperă prin experiențe reale de ce sunt utile anumite reguli… sau ”ce se întămplă dacă”.

Această modalitate de integrare a unui nou venit este similară și în comunitățile sau grupele mixte de vârstă din pedagogia Montessori. Copiii învață unii de la alții, interacționează și formează o comunitate similară celor în care vor funcționa ca adulți, cu vârste diferite, caractere și tipologii variate (în societate nu suntem împărțiți după anul nașterii, ci interacționăm constant cu oameni mai tineri sau mai în vârstă). În fapt, clasele Montessori sunt o comunitate la o scară mai mică.

 

   De asemenea succesul în învățare este determinat de munca în echipă, aceasta însemnând atât cooperare, cât și competiție, fiind practic o îmbinare armonioasă a celor două concepte. Munca în echipă este cea care stimulează învățarea prin cooperare, producând totodată competiția între persoanele aflate la același nivel de dezvoltare. Cu toate că într-o echipă este favorizată interacțiunea și comunicarea tuturor membrilor, se pune bază și pe aportul individual al fiecăruia, fiecare membru dorind să-și ducă la bun sfârșit sarcina care i-a fost dată.

 

Gândește-te o clipă, ce îți dorești cu adevărat pentru copilul tău? Probabil stimă de sine sănătoasă;  sau poate să aibă succes, să exceleze pe măsura capacității sale; îți dorești să aibă relații în care să fie ocrotit și iubit. Te înțeleg perfect. Doar că am o veste: competiția văzută ca mândrie, ca modalitate de a te afirma în mod individual, de a te face remarcat din rândul celorlalți, nu doar că nu ajută, ba mai mult subminează.

Ca o concluzie, eu cred că învățarea eficientă și productivă este dată de munca în echipă, de colaborare, de interacțiune, de ajutor reciproc, de comunicare – mai exact de grupe mixte.

Grupa ca întreg coerent și bine organizat reprezintă rezultatul unei îmbinări între cooperare și metodele competitive, între munca în echipă și cea individuală.

 

 

„Dascălii cu adevărat înzestraţi sunt cei care îşi aduc clasa la stadiul în care să poată spune << Fie că sunt de faţă ori nu, clasa îşi continuă activitatea. Grupul şi-a câştigat independenţa>>”

Maria Montessori

competitie versus cooperare concepte de baza in educatia Montessori grupelemixte rolul grupelor mixte

Article by Raluca Bârsan

Previous StoryLibertate, Independență, Limite? O abordare ce îți va da de gândit.
Next StoryRitmul constructiv al vieții – planuri cheie de dezvoltare în evoluția către maturitate

Related Articles

  • cover
    Tendința de muncă/activitate – caracteristică umană ce duce către progres
    View Details
  • Tendinta de miscare (1)
    Tendința de mișcare – pas esențial pentru dezvoltare
    View Details

Leave your comment Cancel Reply

(will not be shared)

Bine te-am găsit.

Eu sunt Raluca Bârsan.

Sunt psihopedagog Montessori acreditat de AMI (Association Montessori International) la Insitutul Montessori din Praga, Cehia. Mă bucur că ești aici, pe blog, și citești articolele pe care le scriu. Caut, pe cât posibil, să furnizez cât mai multă informație utilă, pentru ca tu, Părintele, să iei cea mai bună decizie în ceea ce privește educația Copilului Tău.

Articolele sunt împărțite în cinci categorii:

  • #DrumulConștientizării, categoria ce îți va clarifica din aspectele noi ce apar în conștiința noastră ca Părinți și ne ajută să devenim părinții potriviți pentru Copilul nostru,
  • Informații,  categoria ce îți va putea clarifica curiozități vizavi de  educația Montessori,
  • Tendințele Umane, categoria ce te va învăța care sunt tendințele Copilului tău către o evoluție naturală, firească și
  • Blog,  unde sunt  adunate toate articolele, în ordinea apariției lor pe acesta,
  • Montessori@Home, soluția noastră pentru perioada în care COVID 19 v-a ținut acasă.

Alege categoria care te interesează:

  • #DrumulConștientizării
  • Blog
  • Informatii
  • Montessori@Home
  • Tendintele umane

Caută după cuvinte cheie

Ultimele mele articole

  • Montessori Acasă – Observare
  • Montessori Acasă- Relaxare
  • Montessori acasă – experimente amuzante
  • Montessori acasă – Organizare
  • Montessori acasă – Spontaneitate

Arhivă

  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • octombrie 2019
  • august 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018

Dacă vrei să primește mail de fiecare dată când scriu un articol

Apasă aici pentru a te înscrie la notificări

Calendar

iunie 2022
L Ma Mi J V S D
« mai    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Grădinița Avanti
  • Educația Montessori
  • Grădinița Avanti
  • Blog
  • Link-uri utile
  • Contact

©Grădinița Avanti 2018-2020. Toate drepturile rezervate.

A brand crafted @Brand&Build

Politica de confidențialitate | Politica de cookies

to top button
error: Continutul acestui site este protejat prin leagea drepturilor de autor.