Tendința de perfecțiune – armonia mișcărilor ca rezultat a pregătirii anticipate

Există oare perfecțiune absolută? Oare există vreo persoană care să nu tindă către perfecțiune?

Dar pentru a putea găsi răspuns la aceste întrebări, este nevoie mai întâi să definim acest termen de perfect. O activitate este perfectă sau un lucru este perfect atunci când întrunește în gradul cel mai înalt toate calitățile cerute – desăvârșit.

Perfecțiunea este ceva ce fiecare ființă umană aspiră la. Ea este prezentă pe tot parcursul vieții noastre și este nevoie de multă muncă, efort, acțiune și experiență pentru a atinge perfecțiunea.

Recunosc că eu sunt una din acele persoane care tind spre aceea perfecțiune absolută. Dar într-o zi mi-am pus aceaste întrebări: Ce este mai exact? Oare se poate atinge?

Iar răspunsul nu a întârziat să apară.  Nu există așa ceva – perfecțiune absolută. Dar o persoană poate găsi un mod perfect de a-și satisface o nevoie pe care o are în acel moment. Maria Montessori spunea, în cartea sa denumită Minte absorbantă:

Omul însuși își produce propria perfecțiune

Cum? În primul rând prin acțiune. Este nevoie să faci efectiv acea acțiune sau activitate pentru a putea căpăta experiență și a înțelege mai bine procesul în sine. Astfel, vei găsi de fiecare dată, o modalitate mai bună de a acționa – te vei auto-educa și astfel vei evita pe viitor greșelile făcute anterior.

Spre exemplu, atunci când mergi la un spectacol artistic, iar persoanele de pe scenă dansează într-o sincronizare perfectă; observi acea armonie a mișcărilor și acea plăcere de a dansa. Imediat vei spune – un dans perfect; un spectacol desăvârșit. Dar oare te întrebi: Câtă pregătire a stat în spatele acestui eveniment?

Această pefecțiune nu se obține peste noapte și nu este ceva ce atingi și gata – rămâi perfect pentru totdeauna. Perfecționarea este un proces continuu ce implică răbdare, dedicare și voință.

În cadrul mediului pregătit Montessori, ca răspuns la această tendință, materialele au inclus un control al erorii. Când copilul termină o activitate, acesta ar trebui să poată spune singur dacă a îndeplinit-o corect sau nu. Astfel, i se oferă independenţă şi autonomie în propriul proces de învăţare. Copilul lucrează şi se corectează singur, deoarece doreşte să progreseze – să se auto-pefecționeze.

Acestă tendință de perfecționare este strâns legată de alte două tendințe – tendința de repetiție și tendința de exactitate.

Pentru a atinge un anumit grad de perfecție, repetiția mișcărilor/ acțiunii este necesară. Românii au o expresie populară:

Repetiția este mama învățăturii

 

Repetiția îți dă acea impresie că, la un moment dat, devii stăpân pe acea mișcare; poți îndeplini acea acțiune fără a depune prea mult efort – devii un maestru.

Prin repetiție, copilul își exersează până la perfecțiune motricitatea, ajungând să fie perfect capabil să execute anumite mișcări cu o precizie uimitoare.  Exercițiile și activitățile de viață practică au multiple avantaje și beneficii: dezvoltă motricitatea fină și grosieră,  includ experiențe senzoriale, oferă secvențialitate și repetiție.

Repetiția duce la concentrare, acea stare profundă de atenție și interes care-l absoarbe întru totul pe copil și îi facilitează învățarea.  Concentrarea duce la formarea conexiunilor neuronale prin intermediul cărora este posibilă învățarea.

    Oferă-i copilului tău posibilitatea de a repeta o activitate de oricâte ori simte nevoia, fără a-l grăbi; oferă-i timpul necesar pentru a putea asimila ceea ce învață.

În drumul spre perfecțiune, persoana descoperă că exactitatea are o importanță seminificativă. Cu cât ești mai precis, cu atât rezultatul va fi cel dorit.

Sunt o fană a tenisului de câmp, așa că, de data aceasta, va voi oferi un exemplu din acest domeniu. În momentul în care o jucătoare dorește să trimită mingea într-un anumit colț al terenului, ea trebuie să lovească mingea exact în momentul în care o vede apropiidu-se de racheta sa – nici mai devreme, nici mai târziu, deoarece există posibilitatea să rateze lovitura. De asemenea este nevoie de un control al mișcării foarte mare pentru a putea alinia intenția pe care jucătoarea o are cu mișcarea efectivă. Cum ajunge la această performanță? Prin repetiție.

Acestă exactitate oferă copiilor un interes nou pentru a face lucruri. Este nevoie doar să le oferi într-un mod cât mai interesant, indicațiile exacte și clare despre cum să facă și apoi ei fac cu plăcere și entuziasm.

În încheiere aș vrea să vă ofer răspunsul la care am ajuns în căutările mele legate de: Ce este perfecțiunea?

O persoană care are mereu o minte deschisă; o persoană care își pune mereu întrebări și tot ea caută răspunsuri; o persoană care acționează este acea persoană care va reuși să-și atingă adevăratul potențial – propria perfecțiune.

Dacă ți-a plăcut articolul meu și vrei să afli și alte idei despre cum să crești un Copil Lider, te invit să te abonezi la articolele de pe blog cu ajutorul notificărilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *