Montessori Acasă- Relaxare

”No social problem is as universal as the oppression of the child.”

”Nici o problemă socială nu este la fel de universală ca opresiunea (descurajarea) copilului.”

M. Montessori, The Child in the Family (Copilul în familie)

Această cugetare se aplică mai mult ca oricând în realitatea noastră. Trecem cu toții printr-o perioadă incertă, plină de provocări la tot pasul. Toată situația ne scoate sau deja ne-a scos din zona de confort.

Dacă simți deja că nu mai poți, întoarce capul spre al tău Copil. Acest/Această mic erou/mică eroină a stat în casă mai mult decât a stat toată viața lui/ei. Lumea i-a fost întoarsă pe dos la propriu cu toate aceste restricții pe care nu le-a avut niciodată până acum.

Toate lucrurile pe care le iubea – plimbările prin parc, mersul la grădiniță, întâlnirile cu prietenii – i-au fost răpite.

Acești mici eroi nu se lasă depășiți de toate aceste provocări și în continuare se trezesc zilnic cu zâmbetul pe buze și continuă.

Continuă să inspire și să împrăștie voia bună.

Haideți să nu îi descurajăm.

Să le lăsăm speranța, puterea și dorința de a merge mai departe.

”Dar cum pot să fac asta când peste tot în jurul meu se vorbește despre alții care s-au îmbolnăvit, știri raportând moarte după moarte…”

Ei bine, soluția este chiar la tine. Pare comic să ”deții” atât problema, cât și soluția, nu-i așa?

Detașarea de tot ce se întâmplă în exterior (despre acei alții care vorbeai mai sus) și concentrarea mai mult pe interior (tu cea/cel care ești aici și acum) este soluția pe care o cauți.

Detașarea este Calea. Relaxarea este Cheia.

În momentul în care vei reuși conștient să te relaxezi vei vedea cum totul în exterior va căpăta un alt sens, o altă dinamică.

O activitate care te poate ajuta să parcurgi tot acest proces se numește Goana după figuri geometrice.

Este o activitate numai bună de jucat cu întreaga familie.

Un mic detectiv într-o lume atât de mare.

Ca și material ai nevoie doar de aceste figuri geometrice printate și decupate.

Pașii de parcurs sunt următorii:

1. Întoarceți toate figurile cu fața în jos. Le amestecați foarte bine.

2. Alegeți cine trage primul figura geometrică ce trebuie căutată.
(în cazul în care aveți mai mulți copii și toți vor să fie primii, puteți folosi un zar: cel care are numărul cel mai mare este primul, al doilea număr ca valoare este al doilea la rând și așa mai departe 🙂 )

3. După ce figura geometrică este aleasă o observați cu atenție.
– trasa-ți conturul cu degetul (cu accent pe colțuri, dacă are, pe forma rotundă etc.)
– numiți forma cu voce tare și încurajați copilul să o numească și el/ea

4. Plecați în misiune. Găsiți cât mai multe obiecte din casă ce au în componența lor sau sunt chiar ele de forma acelei figuri geometrice.

5. Atunci când găsiți un obiect, îi trasați conturul cu degetul în aer și denumiți figura geometrică. Spre exemplu, dacă ați ales o carte de formă pătrată, o trasați și spuneți ”Pătrat. Pătrat.” Încurajați Copilul să contureze obiectul și să denumească figura.

5. Când toate obiectele s-au epuizat puteți trece la următoarea formă. 🙂

Copiii învață prin joacă iar joaca revine în viața Adulților 

Pentru o extensie la această activitate (pentru o altă zi) aveți nevoie în plus de 2 covorașe sau pături de copii. Așezați covorașele pe podea fie în aceeași cameră, zone depărtate, fie în camere diferite.

Pașii suplimentari de parcurs sunt:

1. Găsiți un obiect de forma figurii geometrice alese.

2. Aduceți obiectul pe unul din covorașe (de exemplu: o carte, un ban, un ceas deșteptător etc.).

3. Adunați în jur de 7 – 8 obiecte pe fiecare covor în parte, într-o anumită zonă – de exemplu partea de sus.
(este important ca pe fiecare covor să existe obiecte din toate figurile geometrice)

4. Alegeți unul din covorașe și mergeți să vă așezați pe podea, lângă covoraș.

5. Alegeți un obiect din cele expuse și îl aduceți în atenția Copilului (îl puneți pe covoraș în fața lui).

6. Îl luați în mână, îi trasați conturul și denumiți figura geometrică.

7. Puneți obiectul înapoi pe covoraș și rugați Copilul să traseze și el, să denumească figura și apoi să vă aducă de pe celălalt covoraș un alt obiect care conține aceeași figură geometrică.

În cazul în care aduce un obiect cu o altă figură, relaxați-vă!

Oferă-i ocazia să treacă prin proces – să vadă ce figură avea de căutat și ce figură a adus el/ea – unii copii fie uită ce figură aveau de adus, fie uită forma figurii. Când realizează că a greșit, oferă-i ocazia să schimbe obiectul.

8. După ce verificarea a fost încheiată cu succes, poate duce obiectul la loc.

Și activitatea continuă atât timp cât există interes, plăcere și energie 🙂

Până data viitoare, te încurajez să creezi situații de învățare și să experimentezi rolul de Observator.

Cu profundă recunoștință,
Raluca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *