Montessori acasă – Organizare

Cum te simți după aproape o lună de zile de stat în casă? Îți vine să crezi că a trecut atât de mult timp? Mie una mi se pare că a zburat într-o clipă.

 

Asta pentru că am avut ceva provocări legate de îmbinarea rolului de mamă și rolului profesional sub același acoperiș. În ceea ce privește rolul de EU 🙂 încă sunt pe acest drum de a crea timp pentru mine și plăcerile mele. Dar fac progrese semnificative. 🙂

 

Doar că aceste provocări nu au mai părut atât de mari atunci când am pus în aplicare Organizarea. O planificare anticipată, o detaliere a sarcinilor și o împărțire a responsabilităților între toți membri familiei mi-a făcut și le-a făcut tuturor viața mult mai ușoară și mai plăcută.

 

Un alt lucru care mi-a fost de folos este faptul că, în primii 6 ani de viață Copii traversează o perioadă în care sunt receptivi la tot ce înseamnă ordine și organizare.

 

Ai avut momente în care ți-ai surprins Copilul așezând obiecte în ordine (în linie verticală sau orizontală) sau categorisindu-le după criterii doar de el/ea știute 🙂

 

Ei bine, ai avut ocazia să observi o manifestare vizibilă a unei perioade senzitive – cea pentru ordine. Poți citi câteva informații legat de aceste concept aici (https://gradinita-avanti.ro/educatia-montessori/perioade-senzitive/). Voi reveni cu un articol mai detaliat în viitorul apropiat.

 

Așa că, în timp ce îmi făceam planificarea mea săptămânală, mi-a venit o idee:

 

Oare cum ar fi să aibă și Copiii propriul lor planificator!

 

Da, Copiii trăiesc mult în prezent. Da, mă voi întâlni în continuare cu situația în care îl rog pe fiul meu să meargă în camera lui să își aducă tabla de șah pentru a ne juca și constat că au trecut 15 minute și el nu mai ajunge.

 

Da, mă voi gândi dacă nu cumva s-a întâmplat ceva și merg încet, pe vârfuri, să nu fiu demascată. Apoi observ cu uimire că el se joacă liniștit și entuziasmat cu câteva mașinuțe mai vechi, pe care le-am redescoperit în drumul său spre jocul de șah.

 

Cu siguranță nu voi renunța la aceste momente delicioase. Doar că, m-am gândit să profit puțin de această perioadă în care ai mei Copiii mă văd făcând planificări, organizându-mi timpul în așa fel încât să-l folosesc cât de eficient posibil și să le ofer și această ”lecție” de organizare a timpului.

 

Așa că ne-am apucat de creat Caietul săptămânii. Este o activitate în desfășurare, dar care a fost primită cu entuziasm de Copii. Eu am decis să folosim un caiet, dar la fel de bine poți folosi o planșă sau o coală A3.

 

Ai nevoie de:

– un caiet/ o planșă/ o coală A3

– reviste sau imagini printate

– foarfecă

– lipici

 

Focusul acestei activități este de a planta o sămânță vis-a-vis de organizarea timpului și de a include activități cât mai variate ce îi susțin independența.

 

La început am purtat o mică conversație cu fiul meu și l-am rugat să-și imagineze cum ar fi dacă ar avea o ”săptămână ideală”. Ce jocuri sau activități i-ar place să facă?

 

I-am oferit și câteva aspecte de avut în vedere pentru a fi o idee viabilă:

– se poate realiza la interior, ținând cont că în această perioadă suntem izolați în casă

– se poate pune în practică de unul singur sau are nevoie de ajutor

– are toate resursele și materiale necesare sau trebuie să le procure

– cât timp trebuie să aloce pentru realizarea ei

– deranjează pe cineva atunci când o desfășoară

– activitatea poate fi făcută de o singură persoană sau pot contribui mai multe persoane

 

Apoi l-am rugat să-și noteze aceste idei pe câte o pagină dublă din caiet, pagină corespunzătoare unei zile a săptămânii. Dacă al tău Copil nu știe încă să scrie, îl poți ajuta scriindu-i tu cele necesare.

 

Puteți răsfoi reviste sau diferite imagini printate de pe internet pentru a vă inspira cu privire la noi activități de explorat sau pentru a adăuga elemente ajutătoare în cadrul activității deja alese.

 

Decupați imaginile și invită Copilul să le lipească pe caiet/coală acolo unde crede el/ea că este cel mai oportun. Astfel, Copilul întocmește o veritabilă ”listă cu lucruri de făcut”, într-o anumită ordine, pe care ar fi indicat să le respecte.

 

În momentele în care este necesar să urmărești programul de îndeplinit sau sarcinile de efectuat pe parcursul unei zile ai creat astfel un context minunat în care al tău Copil te va putea imita verificându-și propriul program. Ba mai mult, puteți combina sau corela programele. 🙂

 

La început, Copilul poate alege activități care implică și participarea activă a Părinților. Dar ca o dezvoltare, îl/o puteți încuraja să elaboreze un program care să nu includă participarea voastră activă. De asemenea, când se va încheia cu această perioadă de izolare puteți relua activitatea, sugerând Copilului să îți aleagă și activități ce pot fi desfășurate la exterior.

 

Sper ca activitatea de astăzi să fie o sursă de inspirație pentru a te putea organiza mai bine în această perioadă. Mai ales dacă ești în situația de a lucra de acasă alături de Copil sau Copii.

 

În încheiere mi-ar face plăcere să-mi spui cum a decurs pentru tine toată această perioadă din punct de vedere stări și emoții. Îmi poți lăsa un comentariu la această postare sau îmi poți scrie un mesaj privat pe pagina de Facebook Gradinita Avanti.

 

Te încurajez să creezi cât mai multe situații de învățare și să experimentezi rolul de Observator.

 

Respect și Recunoștință,

Raluca

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *