Montessori acasă – limbajul

”Fără comunicare și fără dialog, lucrarea creatoare nu evoluează. Ea se închide în ea însăși. Ea devine un limbaj privat.”

 

Atunci când comunică între ei, Copii folosesc cuvinte puține, simple dar suficiente pentru a se înțelege. Oare și în cazul nostru, a Adulților, lucrurile stau la fel? 🙂

Greu de răspuns la ceastă întrebare. Dar oare ce este Comunicarea?

  • Comunicarea este cea care face lumea sa funcționeze.
  • Comunicarea facilitează conexiunile umane și ne permite nouă, oamenilor, să învățăm, să creștem, să ne dezvoltăm.

 

Comunicarea este cea mai importantă calitate pe care o poate avea un Lider.

 

O comunicare între două ființe se poate realiza folosind un limbaj – scris sau oral. Aici poți citi mai multe despre această ”putere” ce oferă claritate și ordine.

Activitățile de astăzi sunt în strânsă legătura cu dezvoltarea limbajului dar și cu ”puterea” acestuia de a oferi claritate și ordine.

 

  1. Pe urmele culorilor 🙂

 

Această activitate ajută la dezvoltarea simțului vizual dar și la recunoașterea culorilor de bază.

Ai nevoie de:

– bună dispoziție și dorința de explorare 🙂

– obiecte de diverse culori

– un covoraș sau o masă

Alege un obiect de prin casă – spre exemplu o banană. Așază obiectul pe covor/masă și observați-l cu atenție. Apoi, cu mult entuziasm, roagă Copilul să-ți aducă și alte obiecte de aceeași culoare. Poate fi o lămâie, un tricou, o cană. De preferat este ca acea culoare să fie predominantă. Pentru început, este în regulă să conțină, chiar și puțin, culoarea aleasă. Grupează obiectele. Apoi alege un alt obiect – spre exemplu o portocală. Procedează la fel, grupând obiectele după această culoare.

Continuă la fel, până când, la final ai grupuri de obiecte pentru următoarele culori: roșu, galben, albastru, verde, portocaliu, violet.

Le priviți cu atenție, după care, vă opriți asupra unui grup. Ia fiecare obiect în mână, îl observați, după care rostești cu claritate culoarea. La început vei spune doar tu, însă spre final este important să rostească și Copilul alături de tine.

Pentru dezvoltarea acestei activități, când vă uitați pe geam sau când veți merge pe afară, distrați-vă împreună descriind mediul înconjurător în funcție de culorile pe care le vedeți: ”Floarea este roșie.”; ”Mașina este galbenă.”; ”Autobuzul este verde cu portocaliu.” etc.

Atenție: focusul să fie pe culorile știute de Copil. Poți introduce până la 3 culori o dată, doar că e necesar să te asiguri că vedeți mai multe obiecte de aceeași culoare, astfel încât Copilul să poată ”sedimenta” culoarea.

 

  1. Jocul sunetelor

 

Această activitate este îndrăgită de ai mei Copii. Pe lângă faptul că le stimulează limbajul, le aduce focusul pe sunete, fiind primul lor contact cu acest concept.

Ai nevoie de:

– 5 – 7 obiecte (spre exemplu: capac, gumă, foaie, dop, pahar, riglă, lingură)

– un covoraș sau o păturică

Întindeți covorașul sau păturica pe podea. Așază obiectele pe covoraș cât mai grupate cu putință, dar în același timp cât mai vizibile. Vă așezați amândoi confortabil lângă covoraș. Ia în mână fiecare obiect în parte și denumește-l. Asigură-te că amândoi aveți aceeași denumire pentru un obiect, altfel te vei trezi că pățești cum am pățit eu la început, omițând această etapă, când la o coală de hârtie eu îi spuneam ”foaie”, iar băiatul meu ”hârtie” 🙂

După care începi să spui:

Mă uit la un obiect care se află aici...(și în acel moment conturezi un cerc în aer cu degetul arătător în așa fel încât să cuprinzi toate obiectele de pe covor) și începe cu sunetul…..” – spre exemplu ”p”.

Apoi, după câteva secunde, Copilul va spune ”pahar”. Iei obiectul în mână și confirmi: ”Așa este; pahar începe cu sunetul ”p”.”

Apoi continuați în același stil până terminați toate obiectele de pe covoraș. După primele 3 – 4 obiecte, dacă al tău Copil a înțeles jocul, îl poți lăsa pe el să spună ”Mă uit la un obiect…”

Ca o dezvoltare a acestei activități, poți cere obiecte care se termină cu sunetul … . Jocul se termină atunci când interesul dispare. Puteți schimba obiectele de pe covor de câte ori este nevoie.

Performanța atinsă până acum de noi este de 20 obiecte – mai exact 4 schimburi. 🙂 Lasă un comentariu la această postare cu numărul de schimburi ce au avut loc în cazul tău.

 

  1. Balonul transmițător

 

Acest joc este o creație proprie a Copiilor mei de când a apărut pandemia legată de COVID -19 🙂 Activitatea ajută la sedimentarea unor cuvinte și/sau asocieri.

Pentru această activitate ai nevoie de:

– un balon.

Vă așezați unul în fața celuilalt sau în cerc (în cazul în care sunteți mai multe persoane). Cel care are balonul se gândește la un animal după care în timp ce lovește balonul pentru a-l trimite către un prieten începe să imite animalul. Persoana care primește balonul trebuie să spună numele animalului, după care să trimită mai departe balonul, imitând un alt animal.

Pare simplu, doar că, ce nu v-am spus, încă, este că acest proces trebuie să se facă cât de repede posibil 🙂 La un moment dat, pe lângă râsetele în hohote, spuneau doar denumirile, fără să mai imite și sunetele. A fost foarte comic și relaxant.

La fel de bine, jocul se poate face folosind acțiuni – spre exemplu ”mănânc”, ”beau”, ”dorm” etc.

 

Închei acest articol, cu o cugetare spusă de Maica Tereza:

 

„Cuvintele drăguțe pot fi scurte și ușor de spus,  dar ecourile lor sunt cu adevărat nelimitate.”

 

 

Până data viitoare, te încurajez să creezi situații de învățare și să experimentezi rolul de Observator.

 

Cu profundă recunoștință,

Raluca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *