Montessori acasă – cultură economică

Weekend-ul acesta a fost unul încărcat pentru noi. Dacă situația de afară nu ne permit să ieșim cu toții la cumpărături, așa cum o făceam odinioară, ne-am adaptat și ne-am ”mutat” într-un magazin. 🙂 Cu toții am fost vânzători, cumpărători; astfel am creat jocuri interesante și educative în același timp 🙂

 

Cu această ocazie:

– am descoperit cum se comportă un vânzător care are succes la clienți

– care sunt calitățile unui vânzător priceput

– am explorat lumea alimentelor

 

  1. La magazin

 

Scopul acestui joc este de a ajuta Copilul să-și formeze priceperi necesare cumpărăturilor dar și de a-l ajuta să se familiarizeze cu felul în care ne comportăm la magazin.

 

Ai nevoie de:

– diferite jucării

– rechizite școlare

– piese de îmbrăcăminte, încălțăminte

– bancnote de hârtie ce imită banii noștri românești

– o masă pe care să așezi produsele

 

Noi am folosit obiecte din aceste categorii, dar poți adăuga orice obiecte dorești, obiecte care vă sunt dragi sau care le-ați achiziționat de curând din magazin. Legat de bani, puteți crea orice fâșii de hârtie pe care să le colorați și să scrieți valoarea.

 

Înainte de a începe, ne-am reamintit o regulă foarte importantă: utilizarea celor două cuvinte magice: când dorim ceva – Te rog; când obținem ceva – Mulțumesc

 

Pentru început eu am fost cumpărătorul, iar vânzătorul s-a ales prin tragere la sorți 🙂

Apoi, am jucat aceste roluri prin rotație, asigurându-ne că fiecare în parte a trecut, cel puțin o dată prin fiecare rol. Jocul constă în simularea unei discuții din magazin. Iată două exemple:

 

Exemplul 1

C: Bună ziua!

V: Bună ziua!

C: Spuneți-mi, vă rog, cât costă mașina mică, de culoare roșie?

V: Mașina costă 5 lei.

C: Aș dori să o cumpăr. Mi-o puteți da, vă rog.

V: Desigur. Poftiți.

C: Aici sunt banii. Vă mulțumesc.

V: Cu plăcere. Este în regulă.

C: La revedere!

V: La revedere!

 

Exemplul 2

C: Bună dimineața!

V: Bună dimineața!

C: Aș dori să cumpăr o jucărie pentru fetița mea. Mă puteți ajuta, vă rog.

V: Cu mare plăcere.

C: Dar am numai 10 lei.

V: Din păcate nu avem în acest moment jucării de 10 lei. Reveniți peste câteva zile.

C: Mulțumesc. La revedere!

V: La revedere!

 

La început, chiar și băiatului meu de aproape 6 ani i-a venit greu să se adapteze și să folosească cuvintele magice. Însă este foarte important ca tu, ca Adult, să simulezi fiecare rol așa cum dorești să se întâmple. Astfel, Copilul va avea un model după care să se ghideze atunci când îi vine din nou rândul.

 

Nu uita: focusul acestui joc este de a crea un comportament și un limbaj adecvat în magazin. Nu te supăra dacă la început ele nu sunt cele la care te așteptai. Copiii testează și TE testează. Cu timpul, lucrurile se vor îmbunătăți. E nevoie de răbdare și de muuultă joacă 🙂

 

De asemenea, prin fiecare rol pe care tu, ca Adult, îl joci încearcă să redai cât mai mult din calitățile rolului respectiv. Spre exemplu:

– vânzătorul să fie amabil, să-și cunoască bine meseria și produsele, să dea dovadă de educație etc.

– cumpărătorul să dea dovadă de educație, să știe ce își dorește, dacă este indecis să creară ajutorul, să fie politicos etc.

 

Cel de-al doilea joc este tot legat de magazin, doar că are legătură, de data aceasta, cu produsele achiziționate.

 

  1. La cumpărături

 

Acest joc l-am creat inspirându-mă din cartea ”Jocuri Minunate” a doamnei Venera-Mihaela Cojocariu. El are ca scop:

– folosirea denumirii corecte a alimentelor

– descoperirea și perfecționarea principalelor însușiri ale alimentelor: textură, culoare, formă

– dezvoltarea relațiilor de colaborare

– familiarizarea Copilului cu rolul de vânzător/cumpărător

 

Ai nevoie de:

– diferite produse alimentare, cunoscute de Copil, cum ar fi: făină, orez, pâine, conservă de pește, ulei, lapte, biscuiți etc.

Atenție: toate produsele trebuie ambalate în pungi, borcane, sticle etc.

– o masă pe care să așezi produsele

 

Regulile jocului sunt următoarele:

– cumpărătorul intră în magazin, salută și se adresează politicos vânzătorului, care îi va da produsul cerut

– cumpărătorul trebuie să descrie, pe scurt, însușirile unui aliment, fără a-l denumi

– vânzătorul trebuie să ghicească despre ce aliment este vorba și să elibereze marfa solicitată

– dacă vânzătorul nu ghicește sau cumpărătorul nu știe să descrie corect alimentul, este ajutat cu indicii din partea Adultului

– cumpărătorului care uită să folosească cuvintele magice (vezi jocul anterior) nu i se eliberează marfa

 

Participanții trebuie să descrie corect alimentele și însușirile acestora, să le diferențieze după anumite criterii cunoscute. Spre exemplu:

 

”- Dați-mi, vă rog, ceva care are formă lunguiață, este din plastic și conține un lichid de culoare galbenă.”

Vânzătorul își dă seama că este vorba despre o sticlă cu ulei. Îi eliberează cumpărătorului marfa. Acesta mulțumește și pleacă.

 

Ca o dezvoltare a acestui joc, fiecare cumpărător poate să își grupeze la final cumpărăturile, dacă acestea au vreo legătură între ele (de exemplu: făină, pâine, biscuiți).

 

Ultimul joc propus astăzi nu are neapărat legătură cu magazinul sau cumpărăturile, însă este legat de această cultură economică. Eu am denumit jocul, sugestiv:

 

  1. Premisele succesului

 

Scopul acestui joc este de a crea corelații cu privire la succes. Iată un exemplu: ”devine persoană de succes omul care muncește; succesul este incompatibil cu lenea”.

 

Ai nevoi de:

–  câte o imagine cu o fetiță citind, un băiat lucrând în grădină și un băiat stând culcat pe iarbă, fără treabă (dacă dai click pe fiecare descriere în parte vei descoperi pozele folosite de mine la acest joc)

 

Împreună cu al vostru Copil da-ți nume fiecărui personaj în parte. Apoi purtați o scurtă conversație pe baza fiecărei imagini în parte, ghidând firul discuției cu ajutorul unor întrebări ajutătoare, cum ar fi:

– ce îi place Lenuței să facă? sau

– ce iubește Ionel cel mai mult să facă?

– ce va face Săndel când va fi Adult?

 

La final, pe baza discuției puteți crea ca o mică poveste. Iată un exemplu creat de noi:

 

”Trei vecini, Ionel, Lenuța și Săndel, învățau în aceeași clasă. Ionel iubea foarte mult să cultive legume și fructe, Lenuței îi plăcea să citească, iar Săndel avea ca pasiune statul degeaba. Peste un timp, ei au devenit Adulți. Ionel și Lenuța au devenit persoane de succes. Ei iubesc în continuare munca (care este răsplătită pe măsură) și cunoașterea dobândită prin citirea cărților. Săndel și acum nu este decis ce meserie să își aleagă, nu are o casă a lui și cere ajutor de la familie și prieteni pentru a trăi de pe o zi pe alta.”

 

La final, am concluzionat alături de Copii că este bine să te odihnești, dar că este important ca repaosul să vină doar după ce, în rezultatul muncii tale ai adus un anumit folos ție personal, familiei și comunității din care faci parte.

 

Până data viitoare, te încurajez să creezi situații de învățare și să experimentezi rolul de Observator.

 

Cu profundă recunoștință,

Raluca

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *