Limbajul – ”puterea” ce dă claritate și ordine experiențelor

Aș vrea să îmi spuneți la ce vă gândiți când citiți următoarele afirmații?

Iată că nici în doi lucrurile nu merg mai repede.

Odată ce a pornit, nu ne mai rămâne nimic de făcut.

Sunt numeroase situațiile în care trebuie să avem răbdare.

Asta îi amuză copios pe copii.

Este bine să știm încotro ne îndreptăm.

La prima vedere, limbajul este capacitatea ființelor umane de a comunica între ele, de a-și exprima gândurile fie cu ajutorul unui sistem de simboluri cu un înțeles convenit, fie prin utilizarea de sunete ce formează mai întâi cuvinte, apoi propoziții, fraze și așa mai departe. Astfel limbajul poate fi unul vorbit sau scris.

Să revenim la frazele de mai sus. Care a fost percepția voastră după ce le-ați citit? Fiecare propoziție în parte este inteligibilă. Oare sunt maxime? Sau poate ghicitori. Vă oferă puține informații referitoare la intenția pe care am avut-o atunci când le-am enunțat.

Dar dacă acum le-ați reciti, având în gând un ascensor. Nu este așa că pe măsură ce parcurgeți fiecare propoziție, percepția voastră a găsit un sens, un ”fir” coerent pentru a aprecia sensul și pertinența lor?

Exact la fel se întâmplă și cu ai noștri copiii. Ei au parte zilnic de mii de experiențe variate. Toate aceste experiențe se acumulează undeva în subconștient și rămân acolo până în momentul în care sunt aduse în conștient.

Limbajul este puterea ce aduce aceste experiențe din subconștient în conștient.

 Este eticheta pe care le-o atribuim.

Pe de altă parte, cuvântul oferit v-a fixat percepția, nu-i așa? Este relativ dificil, ca atunci când veți reciti încă o dată propozițiile să vă gândiți la altceva decât un ascensor. Din momentul în care ați înțeles ideea, aceasta rămâne cumva fixă. Este uimitor cum un singur cuvânt ne poate ajuta să înțelegem mai bine ceea ce am trăit / citit.

Unele din materialele de limbaj folosite în mediul Montessori au acest rol – de a eticheta experiențele pe care copiii le-au experimentat în aria de senzorial. Este destul de dificil pentru un copil de 3 ani să ”înțeleagă” ce înseamnă fin sau aspru. Este un concept abstract pe care mintea lui în dezvoltare nu îl poate asimila, încă.

Dar în momentul în care el ”trăiește” acea experiență și după ce a exersat cu ea de atât de multe ori încât îi este familiară, următorul pas este să facă ordine. Aici intervine rolul adultului să îi ofeară denumirea/ limbajul.

Astfel termenul va căpăta sens pentru el. Limbajul doar face ordinea și oferă claritatea la ceea ce el a experimentat de foarte multe ori înainte.

Copiii cu vârstă cuprinsă între 0 – 6 ani au o adevărată “foame” pentru cuvinte. De aceea, în relația cu ei, cuvintele folosite trebuie să fie cât mai bogate și cât mai corecte cu putință, dar nici tonul nu trebuie neglijat.

Un lucru pe care eu l-am făcut cu ai mei copii și care în timp a dat roade, a fost ca în loc de modul imperativ și tonul ridicat să reformulez rugămințile ca și întrebări sau fraze care să-i încurajeze. Am să dau următoarele exemple pentru a înțelege mai bine ce vreau să spun:

Varianta 1:“Te rog să-ți strângi jucăriile….ACUM dacă se poate!”

Varianta 2: ”Dragul meu, sunt sigură că îți amintești unde-i locul jucăriei respective…O ajuți te rog să ajungă la el 🙂 ”

Simțiți diferența? Două lucruri aș vrea să menționez:

  • jucăria chiar trebuie să aibă un loc exact, doar al ei, loc de care copilul să știe – nu în cutia cu jucării
  • să nu vă așteptați ca din primul moment când ați făcut acest lucru copilul chiar să reacționeze

Educația este un proces, și nu un rezultat imediat.

Tot ceea ce vine imediat, va dispărea imediat.

Un alt exemplu:

Varianta 1: ”Aruncă, te rog, servețelul murdar la gunoi!”

Varianta 2: ”Sunt convinsă că știi unde e coșul de gunoi…Te rog să arunci acolo servețelul murdar.”

Este foarte important să îi acorzi timp copilului tău pentru a îndeplini ceea ce l-ai rugat. Cei mici nu procesează la fel de repede cum procesăm noi adulții. Drept urmare nu repeta pe un ton mai ridicat după 10 secunde, ci așteaptă preț de aproximativ 30 de secunde și dacă reacția copilului întârzie sau e una nedorită, îl poți invita să aruncați împreună acel servețel la gunoi. Garantat va aprecia!

De asemenea, limbajul poate fi privit ca un proces psihic comunicaţional prin intermediul căruia se realizează comunicarea inter-umană. Mai jos am inclus un citat din cartea Mariei Montessori legat de acest aspect:

”Nimeni nu poate prezice ce va face un copil în lume. Dar fără înțelegerea reciprocă cu alții, este destul de clar că nu va putea să facă foarte mult. Puterea de a gândi nu este suficientă.

Nu contează cât de inteligenți sunt oamenii, acest lucru singur nu ar putea produce dezbateri și înțelegeri între ei necesare pentru reușite. Limbajul este un instrument al gândirii colective.”

Maria Montessori, The Absorbent Mind

Multe mai pot fi spuse despre limbaj. Este un subiect atât de complex ce necesită mai multe articole 🙂

Am să închei aici, nu înainte de a vă aminti că mai este foarte puțin până la evenimentul din data de 28 Martie 2019 (adică joi 🙂 ) de la Club Benefica. De abia aștept să ne cunoaștem și personal. Să împărtășim din experiențele noastre, să dezbatem idei și împreună să facem încă un pas pe acest drum al Conștientizării – veți simți cu adevărat această putere pe care limbajul ne-o oferă.

Dacă ți-a plăcut articolul meu și vrei să afli și alte idei despre cum să devii un Părinte Conștient, te invit să te abonezi la articolele de pe blog cu ajutorul notificărilor (dând clic pe clopoțelul roșu). Menționez că acest lucru este valabil doar dacă te conectezi de pe laptop sau tabletă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *