Tendințele umane

Procesul de învățare arrow down

În filozofia Montessori sunt trei elemente pe care se bazează procesul de învățare:

Tendințele umane

    Perioadele senzitive

  Mintea absorbantă

 Tendințe umane

     Aspectul fizic al omului nu este același peste tot în lume. De asemenea mediul în care trăiește fiecare, s-ar putea schimba și evolua în timp. Chiar dacă se produc multe schimbări, principalele nevoi, aceste „fapte fundamentale” cum le numește Maria Montessori, nu se schimbă.

Nevoile de bază pe care le are fiecare ființă umană ar putea fi cele fizice – necesare pentru menținerea vieții fizice  – cum ar fi produsele alimentare, apă, adăpost, îmbrăcăminte sau ar putea fi nevoi spirituale – cum ar fi să faci parte dintr-o comunitate, nevoia de iubire și îngrijire, securitate.

Aceste nevoi umane dau naștere unor tendințe umane. Pentru a avea o idee clară despre legătura dintre aceste două, Elisabeth Stephenson a spus „Gândiți-vă la nevoile umane ca substantive; gândiți-vă la tendințele umane ca verbe „. Verbele exprimă acțiune; acțiuni care fac ca oamenii să interacționeze și să se conecteze cu mediul, dar, de asemenea cu ei înșiși.

O definiție a acestor tendințe ar putea fi „dispoziție constantă de a se deplasa sau de a acționa într-o anumită direcție sau spre un anumit punct, sfârșit sau scop „. Această definiție subliniază că tendințele sunt direcțiile înnăscute care conduc ființa umană să acționeze într-un anumit mod, având un scop clar. Ea este ghidată de o forță interioară. De asemenea, pentru a se manifesta, mediul trebuie să fie pregătit corespunzător și să nu ofere obstacole care să le împiedice sau să le ofere provocări care trebuie depășite.

Unele dintre caracteristicile acestor tendințe sunt:

-sunt esențiale pentru ca ființele umane să supraviețuiască și să se dezvolte pe deplin

-sunt comune pentru întreaga omenire

-sunt universale

-sunt interdependente și nu funcționează izolat

-nu se estompează (dispar) pe parcursul vieții

-manifestarea lor variază în funcție de stadiul de dezvoltare

-își găsesc expresia prin toate fațetele naturii ființei umane – fizic, psihologic, intelectual și spiritual

-sunt direcții înnăscute care îi conduc pe oameni spre un anumit comportament, ajutând la crearea unei ființe umane

-sunt benefice pentru individ, dar și pentru societate – lucrează spre progresul individual și comun

-pentru a fi activate și actualizate, trebuie să existe un mediu adecvat (să nu fie suprimate).

Câteva exemple de tendițe umane sunt:

 

1) Mișcarea                                       9) Muncă /Activitate

2) Independența                            10) Concentrare

3) Comunicare                                11) Repetare

4) Ordine                                         12) Perfecțiune

5) Imitație                                       13) Exactitate

6) Orientare                                     15) Abstractizare

7) Explorare                                    16) Imaginație creativă

8) Curiozitate                                   17) Auto-control.

Tendințele sunt ereditare și specifice numai ființelor umane. Animalele sunt născute cu instincte (directivă specifică) care le ghidează prin viața lor și spun cum să se comporte în anumite circumstanțe.

Când tendințele umane sunt înțelese și respectate, Copiii devin așa cum Maria Montessori i-a numit “normalizați”, adică au liniște interioară, bucurie, pace. Ei se pot concentra, își pot găsi singuri ceva de făcut și duc la bun sfârșit ceea ce și-au propus, pot face față frustrării și fac alegeri raționale. Se pot adapta, au autodisciplină și autocontrol, sunt independenți și siguri pe sine. Au o încredere în sine echilibrată, au o stimă de sine sănătoasă și sunt conștienți de nevoile celorlalți și atenți la acestea.

Când aceste tendințe fie sunt blocate fie, într-un fel sau altul, împiedicate să se manifeste, Copilul are comportamente deviante precum toanele, furia, incapacitatea de concentrare, violența sau timiditatea excesivă. De exemplu, dacă un Copil este întrerupt în mod frecvent din ceea ce face, el va avea dificultăți de concentrare, pentru că nu i s-a permis să se dezvolte în această direcție.