Sesiuni de observare

Drumul către educare arrow down

Maria Montessori scrie în cartea sa ”To Educate The Human Potential”:

”Primul pas în a deveni un educator Montessori este acela de a revărsa omnipotență și de a ajunge un observator plin de bucurie. Dacă educatoarea chiar poate să se introducă cu adevărat în bucuria de a vedea lucrurile cum se nasc și cresc sub ochii ei și să se învăluie în îmbrăcămintea umilinței, multe delicii îi sunt rezervate și refuzate celor care își asumă infailibilitatea și autoritate în fața clasei”.

Maria Montessori oferă câteva principii de urmat de către adulți atunci când vine vorba de observare:

Observă fără să intervii: adulții au tendința să intervină mult prea repede și să influențeze acțiunea decât să continue să observe ce se dezvoltă sau se creează prin acea acțiune.

Creează mediul observând: mai întâi trebuie să observăm nevoile, interesele pe care copiii le manifestă precum și stadiul de dezvoltare a acestora; pe baza acestor observații să creăm un mediu care să le satisfacă aceste cerințe.

Creăm legătura dintre copil și mediu: pentru a putea crea această legătură este nevoie, mai întâi să observăm și să înțelegem cum se conectează/ poziționează copiii față de materiale pentru a putea apoi oferi mai multe detalii și instrucțiuni acolo unde este nevoie.

Mai întâi suntem siguri că i-am captat atenția, după care începem să îi arătăm efectiv prin mișcări lente și clar evidențiate cum trebuie să procedeze.

Tot prin observare ne putem da seama care este momentul optim pentru a hrăni interesul Copilului. Dacă reușim acest lucru, Copilul va dori să repete de multe ori acea activitate fără să arate semne de oboseală sau plictiseală. La sfârșit se va simți bucuros, fericit și împlinit.

Când vorbim de observarea copiilor mai mici – a sta pur și simplu și a vedea, ne confruntăm cu două tipuri de sentimente:

Plictiseală: devine destul de plictisitor să stai și să nu interacționezi cu acele făpturi gingașe și minunate ce se află în fața ta. Cu toții ne dorim să ne implicăm, să ajutăm, cu atât mai mult dacă lucrul/ timpul petrecut cu copiii ne pasionează/ place.

Maria Montessori a spus:

”Persoana care observă cu răbdare, fără să se simtă plictisită, a dobândit o forță interioară ce a fost dobândită prin exercițiu”

Entuziasm: acest entuziasm apare atunci când începi să te simți ca și cum ai fi în spatele scenei și vezi tot felul de informații secrete. Vezi cum acești micuți împărtășesc cu tine pasiunea lor pentru viață. Cum sunt atât de implicați! Observarea îți permite să simți efectiv acea energie și să îți faci o idee cu privire la modul în care ei o obțin.

Observarea înseamnă practică continuă. Observarea înseamnă răbdare, detașare și implicare. Observarea se poate practica atât în intimitatea locuinței dumneavoastră, cât și în unul din mediile Montessori atent pregătite.

 

Pentru mai multe detalii legat de observarea într-o clasă Montessori

sau programarea unei sesiuni de observare