Educația Montessori Autentică

Numele de Montessori nu are franciză nicăieri în lume, așa cum are McDonalds sau Samsung. Ceea ce înseamnă că orice instituție se poate numi Montessori, fără să ofere neapărat educație Montessori autentică. În special pentru părinții care vor să-și înscrie copiii la o grădiniță Montessori autentică, acesta poate fi un lucru derutant. Iată care sunt reperele de bază în recunoașterea autenticității educației Montessori:

Educatorul Montessori are training specializat sau este în curs de specializare (1) pentru nivelul de vârstă al copiilor cu care lucrează. Pentru a vizualiza lista de educatori români, absolvenți de cursuri AMI, puteți vizualiza pagina dedicată acestora pe site-ul MIB (https://www.institutulmontessori.ro/absolventi-ami/).

Un alt element de specificitate pentru educația Montessori autentică îl constituie gruparea copiilor pe trei nivele de vârstă în aceeași clasă (clase multi-vârstă) (2), astfel că avem copii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani în aceeași clasă.

Acest mod de a-i grupa pe copii implică faptul că o clasă Montessori se construiește în aproximativ trei ani: în primul an clasa începe cu copii de 3-4 ani, în al doilea an se adaugă proporțional un alt grup de copii de 3-4 ani (copiii din anul anterior au acum 4-5 ani), iar în al treilea an se adaugă încă o treime cu vârsta între 3 și 4 ani.

Echilibrul proporțional al vârstelor este unul din elementele de succes ale unei clase Montessori. Grupurile multi-vârstă sunt spații unde se întâmplă dezvoltarea socială și academică propice pentru că cei mici învață de la cei mari, iar cei mari oferă ajutor și sunt modele pentru cei mici, așa cum se întâmplă, de fapt, în mod natural și în viața reală.

Ciclul de lucru neîntrerupt(3) este un alt element specific Montessori prin care acordăm copilului suficient timp să lucreze și să se odihnească. Când lucrează, copilul manipulează materiale, repetă, explorează, găsește soluții în ritm propriu, construind în acest fel propriul edificiu solid de cunoștințe.  În acest interval de timp copiii sunt liberi să-și aleagă activități în cadrul spațiului de lucru și să le realizeze fără să fie întrerupți de activități opționale incluse în programul instituției. Lungimea ciclului de lucru pentru nivelul 3-6 ani este de 3 ore dimineața și eventual ciclu de lucru de după-amiază (copiii mai mari de 5 ani).

“Urmează Copilul, însă urmează-l lăsându-l să fie propriul său lider”

Maria Montessori

Un program Montessori autentic susține dezvoltarea individuală a Copilului(4). Educatorul planifică activități pentru fiecare copil în parte, în funcție de nivelul de dezvoltare a acestuia și de interesul specific al fiecărui copil. În acest fel dezvoltarea copilului ca întreg devine scopul principal al educației din clasa Montessori.

Până în jurul vârstei de 5 ani copiii aleg în mod natural să lucreze singuri, de aceea, până la această vârstă și prezentările de materiale sunt mai mult individuale.

Materiale Montessori specifice și complete(5), adecvate nivelului de vârstă și de dezvoltare a copiilor din clasa respectivă. Materialele sunt aranjate pe raft la nivelul și la dispoziția copiilor, au un scop inteligent și sunt confecționate din materiale de calitate.  Frumusețea, calitatea, cantitatea și autenticitatea materialelor, precum și spațiul luminos și necongestionat sunt indicii ale unui mediu Montessori bine gândit și armonios.

Libertate și limite (6): Într-o clasă Montessori copiii au libertatea de a se mișca, de a alege activitatea, de a interacționa cu ceilalți, în măsura în care respectul pentru sine, pentru ceilalți și pentru mediu este menținut.

Copilul are atâta libertate cât îi este de folos ca el
să crească armonios și să își folosească energia în mod pozitiv

În mediul Montessori copiii nu sunt lăsați să facă absolut tot ceea ce vor, la voia întâmplării, așa cum în mod eronat este uneori înțeleasă educația Montessori, ci sunt ghidați să acționeze în mod inteligent, în limite clar stabilite, pentru folosul lui și al celorlalți.

”Am studiat Copilul. Am luat ceea ce Copilul mi-a oferit și i-am dat formă fizică și asta este ceea ce se cheamă metoda Montessori.”       

Maria Montessori

Dacă ți-a plăcut articolul meu și vrei să afli și alte idei despre cum să devii un Părinte Conștient, te invit să te abonezi la articolele de pe blog cu ajutorul notificărilor (dând clic pe clopoțelul roșu). Menționez că acest lucru este valabil doar dacă te conectezi de pe laptop sau tabletă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *